- 14 april 2022
- | Bron: Dobbit
Hoe de fundering leggen voor kasseien
ROGER
In deze aflevering toont Roger ons hoe je je oprit in kasseien verder kan uitbreiden en neemt hij van de gelegenheid gebruik om te tonen hoe je je terras, oprit of klinkerpad op verschillende manieren kan voegen. Bekijk hoe hij begint met de fundering.
Transciptie
18' –
Voor hij aan de slag kan, moet Roger eerst het stuk grond vrijmaken.
00'56" – 1'07"
1'07" – 1'39"
Wie werken zoals deze uitvoert, plant best op voorhand goed alles in. Bepaal wat je zult nodig hebben en wanneer je dit nodig hebt. Bij grotere projecten kan je ook een container en een kraan huren.
18" – 44"
Nu de grond vrij is, kan bepaalt worden waar de funderingen komen. Hiervoor gebruiken we een kruiwagen, schop en spade. Een waterpas, regel of pasdarm. Een meetlat, een metserstouw en enkele betonstaven.
1'39" – 2'01"
2' 02 – 2'04"
Roger plaats op elke hoek een paaltje.
2'05"– 2'14"
Met een waterpas op een lange regel zet hij daarna de hoogte van de oorspronkelijke oprit over op de palen. Met een stuk tape markeert hij duidelijk de hoogte.
2'15" – 2'34"
Als de afstand te groot is voor een lange regel, dan kan je werken met een pasdarm. Door de fysische eigenschappen zal het water in de buis aan beide uiteinden automatisch nivelleren. Plaats aan een zijde de darm zo dat het water gelijk komt met de hoogte van de oprit. Hou het andere deel tegen je paaltje en teken af net waar het water komt.
2'35" – 2'46"
Je kan nu een metserskoord spannen die zal aanduiden tot waar en hoe diep we moeten graven.
2'47" – 3'10"
3'11" – 3'22"
Bij het bepalen van je hoogte moet je er steeds op letten dat je onder de waterkering van je woning zit. Die kan je herkennen aan de open stootvoeg. Deze zal net boven je waterkering zitten en iets boven je vloerpas.
3'23" – 3'33"
Daarnaast moet je ook rekening houden met een correcte afwatering. We plaatsen de oprit daarom onder een helling van 1 à 2 centimeter per meter richting de straat.
3'34" – 4'30"
Roger verwijdert eerst de boordsteen en graaft daarna de fundering uit tot op 38 centimeter van het metserstouw.
4'31" – 4'52"
Voor de onderfundering gebruiken we steenslag maar dit kan ook beton- of steenpuin zijn. Daarnaast ook een kruiwagen, een hark en een shop en om de onderfundering aan te trillen hebben we een trilplaat gehuurd.
4'53" – 5'10"
Bij het bestellen van de steenslag moet je bepalen hoeveel kubieke meter je nodig hebt. Je vermenigvuldigt daarom de lengte maal de breedte maal de hoogte van je fundering. Alle getallen plaats je in meters. In ons geval is de hoogte dan 0,15 meter.
5'15" – 5'56"
Ook hier komt de kraan weer handig van pas. Hiermee leggen we de eerste laag steenpuin. Daarna zullen we de onderfundering met de hand aanvullen tot we aan ongeveer een hoogte van 15 centimeter komen.
5'57" – 6'05"
Let bij het scheppen telkens op een juiste houding. Hou je rug recht en hef met je benen.
6'06" – 6'20"
De diepte van je onderfundering wordt bepaald door de functie van je oprit of je terras en kan verschillen naarmate de belasting die erop zal komen. In dit geval zal de oprit het gewicht van een auto moeten dragen.
6'21" – 6'43"
Met een hark kan je het steenpuin verder verdelen.
6'44" – 6'54"
6'55" – 8'
De trilplaat zal ervoor zorgen dat je onderfundering nog stabieler en steviger wordt. En het vormt meteen ook een vlak bed voor het plaatsen van je kasseien.
8'01" – 8'30"
8'31" – 9'07"
Met een meetlat kan je de afmetingen overzetten. Je plaatst telkens een nieuwe betonstaaf. De hoogte kan je met een waterpas overzetten en aanduiden. Daarna mogen de oude betonstaven weg en kan je opnieuw een metserstouw spannen.
9'08" – 9'19"
Langs het metserstouw plaats je best eerst nog de boordkasseien uit. Pas indien nodig je voegbreedte aan zodat je niet met een halve steen eindigt.
9'20" – 9'39"
Voor het plaatsen van de boordkassei gebruiken we de boordkassei, stabilisé, een rubberen hamer en een metserstruweel. De stabilisé maken we aan met een betonmolen.
9'41" -9'59"
10' – 10'27"
Start met de juiste hoeveelheid water in de betonmolen. Laat de molen daarna draaien en voeg je stabilisé toe. Blijf hierbij steeds met je handen uit de molen.
10'30" – 10'53"
Vul je kruiwagen met stabilisé en stort deze uit waar je boordsteen zal komen. Neem telkens enkele van de uitgezette boordstenen weg. Zo weet je nog exact waar die moeten komen.
10'54" – 12'06"
Leg je gestabiliseerd zand tot op ongeveer 10 centimeter onder het metserstouw. Plaats daarna je boordsteen en tik deze zachtjes op zijn plaats. Verstevig daarna met je truweel ook de stabilisé aan de basis van je steen.
12'07" – 12"14"
Je kan je steen ook op zijn plaats tikken met de rubberen hamer.
12'15" – 12'40"
Een boordsteen dient om de kasseien op hun plaats te houden en zal vooral bij vorstweer zijn waarde bewijzen.
12'45" – 13'24"
Eens alle boordstenen geplaats zijn, kan je de buitenzijde verder ophogen met stabilisé.
13'25" 13'56"
13'57" – 14'12"
De stabilisé van de boordsteen moet nu 24u. Drogen en met de regen zal dit zeker nodig zijn.
14'13" – 14'33"
En terwijl het droogt kan Roger een volgende punt op zijn agenda starten. Zijn wagen is aan een nieuwe inrichting toe, en dat is één van de dingen waarbij Roger bewust kiest om het niet zelf te doen. Veiligheid is in dit geval de belangrijkste keuze en daarom vraagt Roger raadt bij een vakman.
17'04"
Samen overlopen ze de mogelijkheden en richten ze de wagen in.
17'14"
Op die manier kan hij straks georganiseerd en veilig de baan op.
In de volgende afleveringen toont Roger ons hoe je kasseien plaatst en zien we hoe je de oprit kan voegen.