PALlETVERVOER OVER WATER IS DE TOEKOMST

KNAUF, pionier in duurzaam transport

Het bedrijf Knauf, dat in 1932 in Duitsland werd opgericht, heeft van gips een onmisbaar materiaal gemaakt binnen het domein van de afwerking van gebouwen. Dankzij een politiek van vernieuwing en oordeelkundige partnerships is het bedrijf erin geslaagd haar aanbod uit te breiden tot veel meer dan enkel pleisters en gipsplaten, steeds met respect voor het milieu. De onderneming engageert zich namelijk in het verkleinen van de ecologische voetafdruk door innoverende en duurzame oplossingen aan te bieden, zowel voor de ontwikkeling, voor de productie als voor de verdeling van haar producten. En nu gaan ze daar nog een stap verder in door palletten per boot te vervoeren.

EERSTE SUCCESVOLLE ERVARING

We zien het steeds vaker op onze Belgische waterwegen, schepen met containers of bulkgoederen, het is al langer een trend. Maar palletvervoer via binnenvaart daarentegen is eerder uitzonderlijk. Knauf, als pionier in duurzaam transport, onderzocht de rendabiliteit van palletvervoer over water, als ecologisch alternatief voor het klassieke goederenvervoer over de weg. Hun belangrijkste productiesites en magazijnen liggen strategisch langs waterwegen, namelijk Engis bij Luik aan de Maas, Wielsbeke aan het kanaal Roeselare-Leie en Utrecht bij het Uraniumkanaal. Deze Belgische locaties beschikten over laadmogelijkheden en zij hadden tevens in Wielsbeke en Utrecht ook mogelijkheden om te lossen. Een eerste ervaring met palletten gipspleister was meteen een groot succes en al gauw werd een tweede en derde schip ingelegd, telkens met een laadvermogen van ongeveer 1.300 ton, wat overeenstemt met maar liefst 50 vrachtwagens.

ECOLOGISCHE TOEKOMST

knauf
De schepen hebben een laadvermogen van ongeveer 1.300 ton, wat overeenstemt met maar liefst 50 vrachtwagens.

Twee belangrijk elementen liggen aan de basis van de bewustwording die geleid heeft tot de beslissing om gebruik te maken van watertransport. In eerste instantie het dichtslibbende wegennet. De verkeersopstoppingen van vandaag op onze wegen zijn een gegeven waar we niet meer omheen kunnen bij het plannen van de transporten. De trajecten zijn steeds langer, er zijn meer files, en werven in het stadscentrum zijn moeilijk bereikbaar. Daarnaast kunnen grote hoeveelheden via waterwegen veilig vervoerd worden, met een aantal ecologische voordelen erbovenop. Zo is er een aanzienlijk verschil in brandstofverbruik. Daarnaast is de kans op ongevallen 100 tot 300 keer kleiner en is er 45% minder lawaaihinder.

HYDRAULISCHE KRAAN

Materialen die worden ingeladen in een schip op de rivier de Maas moeten een niveauverschil en beweging van de Maas overbruggen. Knauf kwam zo op het idee om een lift te ontwerpen die niet alleen de hoogte van het schip en de bewegingen aan boord detecteert, maar die ook over een valstopfunctie beschikt. Een tweede denkpiste leidde tot de creatie van een schip dat zelf instaat voor het laden en lossen van palletten. Op het schip werd een hydraulische kraan geïnstalleerd met een arm van 17 meter, die meer dan 3 ton kan verplaatsen. De kraandrijver aan boord werkt volledig autonoom en zorgt voor de besturing. Dit heeft hen toegelaten om ook handelaren die aan het water liggen en de stock bij Brussel Haven te bevoorraden. Ze bekijken constant om deze service voor pleisters en gipsblokken uit te breiden naar andere klanten, die aan een bereikbare waterweg liggen. 

“Uiteindelijk kunnen we vandaag met veel trots zeggen dat we beschikken over een kraanschip met een capaciteit van 1.300 ton dat het hele jaar door goederen van Knauf vervoert. We hebben een voorsprong genomen en we hebben een stevige ervaring opgebouwd die ons de mogelijkheid zal bieden om het systeem in de toekomst te optimaliseren en te ontwikkelen”, aldus Patrick Knudde, operations manager bij Knauf Isolava.

knauf
Op het schip werd een hydraulische kraan geïnstalleerd met een arm van 17 meter, die maar liefst 3 ton kan verplaatsen

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.