Dit zijn de drie best verkochte krasbiletten in 2022

Cash € 5 nummer 1 volgens omzet, SUBITO € 1 volgens volume

win for life

De omzet van de verkoop van krasspelen is in 2022 met 1,8% gestegen ten opzichte van 2021. Ook toen was er al een omzetstijging van 13% t.o.v. het jaar voordien. Krasspelen blijven een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product en het retailkanaal blijft dan ook in 2022 veruit de belangrijkste verkooppartner van de Nationale Loterij. 

Cash scoort

Top 3 best verkochte krasspelen in 2022 (volgens omzet):
1. Cash € 5
2. Cash € 20
3. Cash € 10

Top 3 best verkochte krasspelen in 2022 (volgens volume):
1. Subito € 1 (+13%)
2. Cash € 5 (+10%)
3. Cash € 1 (+2%)

Cash blijft zijn positie versterken en blijft de grootste familie krasspelen, en dit ongetwijfeld dankzij de herlancering van de Cash-familie in de maand mei van 2021. De verkoop van de Cash-biljetten steeg in 2021 met maar liefst 17,85% t.o.v. 2020, en in 2022 met 3,4% t.o.v. 2021. Bijgevolg vinden we enkel maar Cash-biljetten in de top 3 volgens omzet, respectievelijk de € 5, € 20 en € 10 Cash-krasbiljetten.

Suibito 1 euro deed het eveneens goed

Volgens de omzetcijfers was Cash € 5 het best verkochte krasbiljet in 2022,
volgens de volumecijfers was Subito € 1 de eerste van de klas 

Subito 1 euro deed het ook goed in 2022

€ 20 was in 2021 nog nr. 1. Waarschijnlijk heeft de verminderende economische situatie en de voorzichtigheid bij de consument ervoor gezorgd dat het € 5-biljet in 2022 de primus werd. Kijken we naar de top 3 volgens volume, dan zien we daar Subito € 1 op nummer 1, gevolgd door Cash 5 €  en Cash 1 €. 

Investeren in tools voor retailnetwerk

Moeilijk jaar voor perskanaal

Het begin van het jaar was voor alle verkoopkanalen een uitdaging. Dit was vooral te wijten aan een iets minder gunstige conjunctuur. De verkooppunten hebben vooral moeite gehad met de economische omstandigheden en dan vooral de enorme stijging van de energieprijzen en achteraf ook stijgingen van allerlei andere kosten. Vanaf het derde kwartaal van 2022 zijn het vooral de kanalen 'Food' en 'Petrol' die zijn beginnen groeien.

Het perskanaal heeft een iets moeilijker jaar achter de rug. Het uitdagende begin van het jaar werd grotendeels goedgemaakt door een zeer succesvolle verkoop van de eindejaarskrasbiljetten.

Eind 2021 beschikte het verkoopnet van de Nationale Loterij over 8.117 verkooppunten, een netwerk dat uitgebreider is dan ooit en zich uitstrekt over het hele grondgebied en dus dicht bij elke speler staat. Van de totale omzet wordt € 1.109,4 miljard (-3,7% in vergelijking met 2021), goed voor 75%, gehaald uit het retailnetwerk.

De Nationale Loterij blijft trouw aan haar verkooppunten en wil de komende jaren investeren in tools waar retailers gebruik van kunnen maken. Ze wil zich niet spiegelen aan wat haar collega's in het buitenland momenteel doen: het digitaliseren van de retail. "Wel willen wij digitale tools en instrumenten aanbieden aan de retailer. Op die manier kunnen we hen helpen met customer relationship management. Het is in het belang van de gehele retail om zo'n instrumenten ter beschikking te hebben en daar willen we met de Nationale Loterij mee een rol in spelen", klinkt het.

Dagbladhandel blijft belangrijke partner

De dagbladhandels bleven ook in 2022 de bevoorrechte en historische partners van de Nationale Loterij. Zij haalden maar liefst 47% van de totale omzet binnen, ondanks het feit dat het aantal dagbladverkooppunten jaar na jaar daalt en ook de voorwaarden waaronder zij kansspelen mogen aanbieden steeds meer aan banden worden gelegd. In juni 2023 wordt de gokreclame nog meer ingeperkt.

Dagbladhandels blijven bevoorrechte partner
Dagbladhandels blijven een bevoorrechte partner van de Nationale Loterij

Gewicht en evolutie verkoopkanalen in omzet (t.o.v. 2021):
– Press: 50% (-2%)
– Petrol: 17% (+2%)
– Food: 12% (+5%)
– Online: 13% (-4%)

Evoluties in 'krasaanbod'

De herlancering van het Subito-gamma in maart 2022 is nog steeds een enorm succes. Het herdenken van het complete productgamma, het opfrissen van de look en een frisse, nieuwe communicatie hebben gezorgd voor een flinke stijging van de omzet. De op één na 'oudste' familie krasbiljetten kent sinds haar herlancering een steeds maar groeiende verkooptrend.

De impact van de rebranding was spectaculair met een sterke toename van de verkoop van 35% in het retailkanaal. "Dat de rebranding de enige reden is van dit succes durven we niet beweren. Naast de rebranding werden in 2022 twee reclamecampagnes gevoerd om de nieuwe look te promoten. Daarnaast werd Subito ook vaak opgenomen in de assortimenten die worden aangeboden in de Kadoosjes en Krasbomen tijdens de eindejaarsperiode."

Subito werd opgefrist
Het volledige Subito-gamma werd in maart 2022 opgefrist 

Kadoosjes

Het hoogtepunt van 2022 was zeker en vast de lancering van de nieuwe look van de 'Kadoosjes': een moderne, frisse look die bij iedereen in de smaak viel en heel wat verkooppunten heeft geïnspireerd om meer te verkopen. Ook de kerstbomen, groot en klein, waren een grote hit bij de partners van de Nationale Loterij.

Herlancering Kadoosjes
Het hoogtepunt van 2022 was zeker en vast de lancering van de nieuwe look van de 'Kadoosjes'

Nieuwe 'Subito'

Net zoals vorig jaar, zullen de spelers ook in 2023 blijven verrast worden met nieuwe producten en dat wordt vooral gedaan met de lancering van krasbiljetten in beperkte oplage. Zo komt er een nieuwe 'Bingo Bubbles' die slechts in beperkte oplage beschikbaar zal zijn. Ontzettend veel krasplezier en het perspectief van een aantrekkelijke winst vallen steeds in de smaak bij de spelers.

"Daarnaast kan je ook rekenen op een nieuwe 'Subito', maar daar zal de lezer nog even moeten op wachten", klinkt het nog.

Een nieuwe Bingo Bubbles in 2023
In 2023 komt er een nieuwe 'Bingo Bubbles' die slechts in beperkte oplage beschikbaar zal zijn

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.